Sunday, May 20, 2012

sembang-sembang

Di sebuah food court daerah Masai....

aku: beb tengok tu...(sambil menjuihkan bibir)
hubby: mana?(menoleh-noleh)
aku: ala couple ngan 2 anak tu...
hubby: nape?
aku: eh dia makan tadi bini dia yang ambikkan (sambil mencuri-curi pandang kat si suami tu yang sedang makan dengan perlahap)
hubby: eh, bini dia tengok je ke?apasal ek?
aku: ntah...sampai ati la la dia...makan sorang...anak2 dia yang berdua tu bagusnya mak dia jaga...diam je...dok tunggang kiddy horse...
hubby:.......(terus makan)
aku:....(makan gak sambil jeling-jeling kat couple tu takut perasan lak)
aku: eh, be tengok tu hubby tu suap la bini dia makan!
hubby: ye ke? nak i suap u ?
aku: huhu...maluuuuuu tak nak la.... eh nape bini dia tak ambik makan...kesiannya...ooooo agaknya dia dah makan kat umah kot...

Tak lama kemudian, si suami abis makan...cuci tangan...ambik anak-anak dan atas ribanya sambil di suap makan...mak aiiiiii! baiknya...Si isteri...mana?ambik makanan untuk dirinya...laaaaa...tukar-tukar jaga anak la...pas tu aku nampak si isteri senyum manis kat hubby dia...wow...bahagianya!gulp....speechless....

Aku bawak airdalam cup , hubby pun sama...gi basuh tangan....

aku: beb baguskan couple tu(tak habis lagi?)
hubby:emmmm...
aku: tapi u pun sama bila time makan kat kedai u pun riba Marissa...sambil suap dia...i makan sedap je...u pun baik jugak kan!
hubby:emmmm....

p/s: aku biasalah bussybody...


Hari Guru (part 2)

Sebut hari guru, kitalah mak-mak yang sibuk beli dan bungkus hadiah buat cikgu2 anak...maklum la tahun ni anak baru masuk darjah satu...seawal kul 2 pagi bangun semata-mata nak  bungkus hadiah buat cikgu-cikgu anak...ada 10 biji hadiah...mende apa ek? bingkai gambar je...tapi disebabkan banyak bentuk...maka dengan 6 helai kertas pembalut...pandai-pandailah aku membuatnya...10? nape banyak sangat?....cikgu anak ada 10 mulanya...tup-tup bertambah lagi sorang....masa nak sarung kasut...anak tanya..."bu lupa ada sorang lagi cikgu yang ngaja pendidikan seni..." la....macamana ni....ha! idea...."tak pe kakak tengok kabinet tv tu banyak hadiah student ibu bagi, pilih je..." pilih punya pilih...dengan hubby aku skali tolong pilih...hah dapat mug...yang siap berbalut...nasib baik ado....

Mengapa bangun kul 2? biasalah  ibu-ibu yang beranak kecik macam aku ni kena adjust masa...maklum la kalau tak tido lagi bebudak yang dua orang tu, jenuh aku nak membungkus!

Hadiah siap letak atas kabinet dapur. Hubby yang lalu di dapur pagi subuh cakap"la...pautla lambat siap bungkus, macam-macam  design ibu buat..."....kreatif la kunun...aku senyum  je....bukan apa...nanti sama je...boring aku yang membungkusnya kan!

"Bu, semua dah teruk stiker nama cikgu?"dah...jawabku ringkas...sebenarnya disebabkan banyak nak bagi maka aku telah meletakkan stiker nama pada setiap hadiah...senang sikit anak aku nak bagi nanti....

Bag galas anakku telah kuisi sebanyak 6 keping bingkai gambar, dengan satu bag plastik jinjing 5 buah lagi...huh!...sampai sekolah...sian anak aku banyak nak bawak ni...nasib baik gi awal so dapatla aku nganta dia sampai ke kanopi tempat perhimpunan...kuletakkan bag di lantai...so siap, balik ke opis nganta anak-anak yang lain ke umah pengasuh...

Beginilah kami sejak anak aku sekolah tadika 2 tahun lalu...bab gini aku dan hubby memang selalu sependapat...pilih hadiah pun sama-sama...duit? awal-awal dah suruh si kakak simpan duit...rasanya selalu mak atok, nenek dan makcik pakcik beri masa balik kampung memang cukup sangat...maaf bukan duit kami yea...kami nak anak-anak belajar berdikari...walaupun kami mampu kalau nak beri, biarlah mereka belajar susah-susah sikit...

Gambar hadiah tak ada pulak...lupa nak snap! sibuk huhu...

Tuesday, May 15, 2012

Hari Guru 16 Mei 2012 (part 1)

16 Mei 2012...esok hari yang istimewa bagi guru-guru kerana esok merupakan hari keramat bagi mereka....teringat masa sekolah dulu-dulu, mintak duit mak nak beli hadiah untuk guru, tak dapat bagi semua bagi guru kelas saja...hadiah?apa ea?...sabun basuh, sabun mandi, bunga hiasan kat umah pun boleh...kerana kalau tak bagi apa-apa macam ada kekurangan la....tu masa sekolah rendah....bila sekolah menengah ada duit sikit-sikit kumpul beli la bingkai gambar la yang paling murah...cara sambutan pulak buat jamuan hasil daripada kongsi-kongsi rakan sekelas...kenyang la guru-guru masa hari guru...

Sekarang aku dah ada anak, dari bulan lepas dah ingatkan anak supaya simpan duit sikit-sikit buat beli hadiah bukan untuk guru kelas sahaja tetapi semua guru yang mengajar...sebagai tanda pengorbanan guru mendidik anakku...esok atau lusa nak bawak anak ke kedai cenderamata nak dia pilih sendiri hadiah untuk gurunya...yang pasti guna duit tabung dia sendiri ea...


Sambutan hari sekolah anak aku hari Jumaat ni....macam nak buat kek atau muffin la...ok gak ea


Thursday, May 3, 2012

Emak, Ibu, Umi, Mama

Boleh dikatakan setiap hujung minggu aku dan suami akan pulang ke kampung. Petang jumaat lepas office hour cabuttttttttt. kalau tak balik, rasa seperti ada kekurangan di mana-mana. Hari Sabtu pastinya membosankan di Pasir Gudang ni bagi orang seperti aku yang kampung halamannya sekangkang kera... Parit Raja. Alhamdulilah suami pun sebelah kampung je...giliran rumah mana yang nak disinggah dulu selalunya dibincangkan sebelum balik. Mula-mula dulu sukar jugak maklumla sapa yang tak nak balik rumah sendiri dulu kan...lama-lama dah masuk 9 tahun ni ok je la mana-mana...rumah aku ke rumah suami dulu tak menjadi masalah!

Kalau tak balik jugak, aku akan menangis, kenapa?teringat mak...sedih kalau tak dapat cium tangan dan pipinya...Emak dah 74 tahun...sejak jatuh di bilik air bulan lalu, hidupnya kini 24 jam di kerusi roda...kecuali tido la...atas katil huhu...alahai...ada masanya aku atau kakak-kakakku akan bergilir memandikan emak...perasaan dapat memandikan emak sangat syahdu....hiba pun ada.. Alhamdulilah Allah masih beri aku peluang menjaga emak. Terima kasih tak terhingga buat Ucu yang menjaga emak sehingga ke hari ini. Sanggup berhenti kerja...apa yang boleh kami tolong...hulurla sikit2 duit buat belanja...Emak cuma tak boleh jalan...tambahan lagi dulu dia pernah jatuh jadi lututnya bermasalah sedikit, tapi Alhamdulilah emak tak ada sakit kronik...minta dijauhkan penyakit 3 serangkai tuh!

Emak pernah berkata padaku...bukan duit yang dia mahu...tengok muka anak2 dan cucu sangat2 membahagiakan...macam kita yang dah beranak pinak ni...bila keje rindu sangat nak balik jumpa anak2. Walaupun penat.biarla anak2 tak nak berenggang dengan kita..kecuali  ibu2 yang tiada naluri keibuan mungkin rasa rimas bila bersama2 anak2.Tapi rasanya semua mengalami perasaan yang sama kan!

Masa memandikan emak, aku teringat anak2ku yang 3 orang tu....rasanya syahdu sbb macam ni la emak jaga aku masa aku baby dulu...basuhkan kencing dan berak....besarnya pengorbanan seorang ibu. Alhamdulilah aku diberi peluang merasa menjadi ibu. Harap2 bila aku tua macam emak, anak2 tidak merasa canggung atau kekok untuk memandikan aku sepertimana aku memandikan dan menjaga emak kini... InsyaAllah...Bak kata seorang teman "Doa adalah usaha yang paling MUSTAJAB".Semoga anak2 menjadi gembira bila menjaga aku nanti.Alhamdulilah jugak...kami adik beradik dididik dengan cukup ilmu dunia dan akhirat...maka kami jadi apa yang kami jadi sekarang... saling hormat menghormati dan sayang menyayangi....Nak kata banyak duit...Alhamdulilah cukup...duit tol dan minyak...serta sikit tuk belanja famili kat kampung.

Esok jumaat menginjak lagi...tak sabar nak balik....kepada semua rakan-rakan yang masih mempunyai ibu dan ayah....PULANGLAH....jangan sok dah tak ada sibuk nak ziarah kubur...meratap...dah tak guna dah...
Sebenarnya kenapa aku tulis en3 ni?

Minggu lepas di rancangan Sinar Pagi ada seorang ibu membuat penggilan di pagi Jumaat, merayu anak menantu dan cucu untuk pulang menemuinya...sedey sangat...seorang ibu merayu2...huh!menantu dia tu kan perempuan....sepatutnya lebih memahami perasaan seorang ibu kan!

Baliklah....Tak pun telefonlah...Tanya diri memasing: Hari ni dah telefon mak?Tanya Khabar?Kalau belum...lakukan hari ni yea

Emak dan cucu tersayang Nur Marissa Khairunnisa

Famili Andak

Famili Aku la

Famili Kak Nor

Famili Kak Long

Famili Uda