Wednesday, April 16, 2014

Kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran (pt 1)

Assalamualaikum salam sejahtera...

Alhamdulilah ya Allah kerana masih memberi aku peluang menghirup nafas milik-Mu ini....

Alhamdulilah juga menjadikan aku seorang GURU PENDIDIKAN KHAS!

Ramai kawan-kawan yang bertanya "Nape ambik bidang ni?"

Sebenarnya panjang ceritanya....

Yang kelakarnya masa aku dapat terima tawaran, ada seorang kawan sanggup mengatakan sesuatu yang aku tak sangka!

"Kenapa amik bidang ni, tak takut ke dapat anak cacat?"

Astagfirullahalazim!

Tak mengapalah, untuk entry yang pertama ni biarlah aku ceritakan sedikit demi sedikit perihal asal usulnya kepada sebelumnya aku bergelar "GURU PENDIDIKAN KHAS"


Tapi sebelum tu layan dulu gambar-gambar di bawah ni!












Sunday, April 6, 2014

Luahan perasaan

Assalamualaikum,selamat pagi....
Alhamdulilah dapat lagi kita menghirup udara yang nyaman ini. Memetik kata-kata seorang ustaz tentang setiap sedutan nafas kita ini Allah beri percuma...tetapi kita masih tidak bersyukur....


Setiap saat pastikan kita sentiasa menuturkan kata-kata yang baik sebagai tanda kesyukuran kita...


Pagi-pagi aku gagal dengan hasutan syaitan....aku sangat marah...aku mengharapkan agar semua seperti yang aku harapkan...yang baik-baik, namun aku gagal...ampunkan aku Ya Allah...

Aku perlu sedar yang semua orang tak sama....kita mengharapkan semua orang positif...aku harap aku akan menjadi lebih positif...berkawan dengan orang yang positif....dikelilingi orang-orang yang positif...sentiasa bersangka baik dengan orang lain...kita kena berubah...Ya Allah bantu aku untuk menjadi orang yang lebih baik....Astagfirullahala'zim...

Tuesday, February 25, 2014

Majalah Solusi no 65 2014 isu SEMENTARA AYAH MASIH ADA

Biasanya aku beli majalah ini semasa dalam perjalanan ke destinasi tertentu...dengan harapan agar aku dapat mengisi masa lapang dalam penantian nanti dengan membaca isinya yang sangat hebat dan bernas...tapi kali ni aku highlightkan edisi kali ini kerana isunya yang sangat menyentuh hati sesiapa sahaja terutamanya mereka yang tidak mempunyai ayah lagi....

Kebetulannya sewaktu menemani anakku membeli buku sifir, aku terpandang tajuk ini...kebetulan tiada membawa duit maka aku menggunakan ayat ini "be(panggilan kepada suamiku) nak beli majalah solusi la...kalau u tengok tajuknya pastinya u akan menangis...hihi (dalam hati dah sebak sebenarnya)"
kelakar kan....memang dia(suamiku pun sayu gak, aku tau)

Aku rasa isu kali ini sangat dekat di hatiku...selak helaiannya membuatkan aku sebak...dalam selindung2 aku menangis jugak...toleh kanan kiri dulu takut-takut ada opismate nampak kang...ingat aku gaduh ngan laki pulak...huhu


Bila ada part yang tersipi-sipi sama ngan cerita hidup aku, lagi la sedih....eh! ye la...sama la...hatiku berkata-kata.

Cintanya, dengan tindakan.
Bicara ayah selalunya singkat. Sekadar, "Belajar baik-baik." "Jaga solat." "Ingat Allah."
Ibu, sebaliknya tidak seperti itu. Ibu mampu meluahkan bicara yang tidak menjemukan. Leteran, ingatan, dan kerisauannya boleh jadi berjela-jela panjangnya. Diulang-ulang lagi tanpa diminta. (sumber: Pahrol Muhamad Juoi, Solusi isu#65 ms19)

Betul kan...aku pun suka bebel rupanya, mak aku pun masa muda suka membebel...tapi sekarang...bila mak semakin berusia aku rindu suara bebelannya.. sekarang mak bercakap tak banyak...kadang-kadang cakap pun dah tak berapa betul...mungkin dan banyak lupa...

Bapak, lagilah aku rindu, bila rindu aku akan ambil kain dan bajunya..aku cium...arwah sudah...pejam  celik dah 8 tahun bapak pergi...

Mungkin emak atau bapak kita sudah berbau tidak menyenangkan sekarang, mungkin kerana sudah memakai lampin pakai buang 24 jam, atau mungkin bapa atau ibu kita tidak ingat untuk membersihkan diri...maka kita suka untuk menjauhkan diri...JANGAN begitu...tanpa mereka siapalah kita...kalau masih ada kesempatan, marilah kita menziarahi mereka SEMENTARA MEREKA MASIH ADA!

 Ramai orang bertanya, kenapa aku balik kampung tiap minggu...kerana aku masih ada mak, suami masih ada ibubapa...maka inilah masanya aku ingin mengeratkan silaturrahim antara kami anak-beranak...dapat tolong berbelanja, bersihkan halaman..sudah memadai bagi kami....wang gaji habis untuk ulang alik dan kos-kos tambahan...SEMENTARA MEREKA MASIH ADA!...semoga aku akan tetap istiqamah....membantu mereka mengikut kemampuan...

Ok la banyak pulak aku bebel...beli la SOLUSI isu#65...BEST!

Monday, February 24, 2014

nTAH APAaPA nTAH hUhu

Assalamualaikum,

Ntah la nak tulis apa...macam nak tulis sesuatu tapi ntah la...huhu

Oh ya pernah tak anda terdengar tentang blog PakarHOwto...aku dah register...seronok bacanya...sangat berinfomasi.....aku pun ada gak komen sikit-sikit kalau ada berkaitan...dan bestnya kalau anda join mereka selalu akan bagi feedback yang best jugak....ni linknya...http://pakarhowto.com/

Tuesday, February 18, 2014

Salam 2014

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Lamanya tak tulis apa-apa entry dah tahun baharu masuk 18 hb Februari baharu ada nafsu nak mencoret sesuatu....

Apa khabar anda semua?sihat hendakNYa...saya alhamdulilah sihat.....

Rasanya bila start semester baharu, maka sibuklah sikit...buat rancangan mengajar, belek-belek resepi untuk kelas masak...ada sedikit projek menjual kek...kepada sesesiapa yang ingin membuat tempahan kek hari lahir, pertunangan dsb boleh pm saya di facebook saya...https://www.facebook.com/Halimah Tusa'diah...tapi yang area Pasir Gudang jer...lupa lak nak bagitau....

Friday, November 29, 2013

UUM

Assalamualaikum Dan salam sejahtera
Bertemu lagi di pagi Sabtu yang indah ini. AlhamDulilah
Semalam Atul bawak aku dan Ema gi UUM.

Ada pesta konvo kan...lagipun terperap dalam bilik je...bosan. Lagi2 orang yg macam aku ni yang suka jalan menghabiskan duit...hikhik

Bukan banyak sangat duit pun, tapi teringat orang yang tersayang...aku beli la apa yang patut...bukan tuk diri sendiri...aku ni habit suka tengok orang gembira bila dapat survenir dari aku....muahahahaha

Hubby pesan jangan beli bukan2....ala t-shirt, kaftan, tu je...yg lain2...Kat padang besaq nanti naaaa.kalau si Atul jadi bawak la...harap2 jadi....kalau tak aku naik teksi Pakcik Ismail tu...byr la rm100 pun sanggup. Tapi kalau boleh nak request sila ikat bonet belakang, takut2barang yg aku beli tinggal plastik je hihi...uzur benor aku nengoknya...hihik

Aku ni dulu2 bukan suka sangat shopping ni....ni pengaruh kawan2 sebenornya....tapi bukan nk beli sakan....ni namanya terapi minda...bosan kan asyik kerja, belajar, tapi ingat jangan  sampai membazir....

Kalau gi mana2 aku tak suka dok satu tempat  jgka masa panjang, aku selalu akan round2 satu tempat tu....sampai Hubby marah selalu, katanya"boleh tak kalau nak nak gi mana2 sama2, diulangi SAMA2!
Sebab aku selalu hilang, abis tu dia kalau beli barang lama Sgt...belek, hidu dulu...haish! Tak kuasa aku...(hubby aku yg beli barang macam sabun basuh kain, sabun mandi, ubat gigi, anak2 punya keperluan termasuk pakaian, ubat nyamuk, tisu, semua kecuali makanan) sebab tu lama....dia cerewet sikit...aku buat apa? Jaga troli....hikhik
Dah kerja dia basuh dan jemur kain sejak mula kahwin...bukan aku suruh ea...bukan jugak queen control..sebenarnya....dia cakap u kalau basuh kain tak sorting dulu...mai campur je...ye ke?
Apa aku membebel ni, layan je gambar2 di bawah,
tangkapan di pesta konvo uum

langsir dlm kelas hihi

makan jer

asyik gula je..

entah apa aku belajar ni....huhu


Saturday, November 23, 2013

JALAN-JALAN CHANGLUN

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Wordless ahad di Changlun.Cuci mata dulu ngan pemandangan indah EDC UUM