Wednesday, June 19, 2013

Sambal telur carak ala Jawa

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia

Dah dari nama pun orang tau Jawa...jadi banyak cara hidupku yang dipengaruhi oleh budaya Jawa...aku bangga sebenarnya...Mak orang Jawa tapi dah generasi kedua yang datang dari Pulau Jawa...tapi Arwah Bapak memang orang Jawa dari Tanah Jawa Indonesia...Bapak ada cerita yang dolu-dolu dia datang naik bot masa umor dia baru belasan tahun...teroka tanah di sini...

Panjang betul mukadimah aku ni....masa dolu-dolu jugak Arwah nenek atau mbah aku ni ada buat minyak yang dipanggil minyak endok(telur) menggunakan kuning telur dan ada bahan-bahan lain yang aku pun tak tau dan tak pernah ambik tau...menyesal jugak tak tuntut ilmu...kalau tak kan boleh jadi penyambung warisan.

Dan biasanya telur putih tak guna... daripada membazir...mbah akan buat sambal telur carak...aku pun kerap buat sebab hubby sangat suka...lagi-lagi kalau makan dengan nasi panas.

Kat sini aku baharu dapat idea bernas iaitu akan berkongsi makanan Jawa yang aku biasa makan sampai la ni...banyak dipengaruhi budaya Jawa ea

Bahan-bahan
2 biji telur
*6-7 biji cili padi (ikut suka la kalau nak pedas tambah la lagi)
*1 biji bawang besar /3 biji bawang merah
*2 ulas bawang putih
*segenggam ikan bilis yang dibersihkan
minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara penyediaan:
Tumbuk bahan bertanda *
Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk sampai agak-agak garing dan wangi. Masukkan telur dan kacau sampai hancur...akhir sekali perasakan dengan garam dan gula secukup rasa...nak kuah sikit tambahlah air masak dalam 3 sudu besar...banyak sangat tak sedap pulak huhuhu...

Sangat dialu-alukan untuk dicuba sebab memang sedap apalagi kalau makan dengan nasi panas atau lempeng hishhhh memang meletop!

                              

No comments: