Sunday, December 9, 2012

ibuku....

Jumaat lepas aku balik kampung seperti minggu-minggu yang lalu...sebenarnya selain menjenguk mak, nak tengok jugak anak-anak yang nak duduk kampung sempena cuti sekolah ni...Minhalina dah biasa ditinggal, cuma si Sarah je yang pertama kali...risau jugak mengenangkan dia ni...maklum la lasak...harap Kak Nor dan Amira serta Ucu dapat jaga dia sebaiknya...

7.30 malam baru sampai, mandi, solat dan makan...tengah duduk-duduk lepaskan rehat...aku terdengar mak batuk...mak demam kata Ucu...hmmm betul la...aku dapat rasa bahang panas badannya masa aku cium tangannya....aku sampai mak tengah ngaji sementara tunggu masuknya waktu Isyak...

Tiba-tiba anak sulungku bagitau, bu, mak atok muntah...aku berlari masuk ke bilik mak...betul...mak nak masuk bilik air kot sebab aku nampak wheelchairnya dah mengadap ke pintu bilik air. Cepat-cepat kutanggalkan kain telekungnya dan buka bajunya...minta hubby ambik tisu basah dan aku lap perlahan-lahan mulutnya serta kakinya yang terkena muntah...tiba-tiba teringat masa aku kecik dulu...masa aku salah makan dan muntah-muntah...mak yang bersihkan selimut aku dan sibuk suruh arwah bapak carikkan air kelapa muda...Alhamdulilah Allah beri peluang kepadaku untuk membalas jasa ibuku ini walaupun memang aku yakin jasa ibu tak akan terbalas olehku....

Aku harap semoga anak-anakku akan melakukan hal yang sama bila aku tua kelak...bak kata omputeh "what you give you get back"

Semoga juga adik beradikku yang lain akan tetap melakukan perkara yang sama terhadap ibuku...tiada perasaan geli geleman atau sebagainya...

Aku tak geli...why...dah kerap sangat anak-anak aku muntah bila demam, batuk...dah lali...

Berbalik citer mak tadi...aku tukarkan bajunya dan tukarkan telekung lain yang bersih...selesai uruskan mak, aku basuh pakaian mak yang kena muntah tadi...siap....Alhamdulilah....bukan selalu dapat buat benda ni...kebetulan Ucu gi ke surau...maklumla dah dilantik sebagai Imam...

"Ya Allah. berikan kesihatan yang baik buat mak, tabahkan hati adik-beradikku menjaga mak...hatiku juga....mak selama aku masih hidup aku akan terus memberi yang termampu dan terbaik buatmu"