Monday, April 18, 2011

Berpantang (part 3)

Sementara baby tidur eloklah kalau aku masukkan n3 baru kat blog aku ni...sambungan episod lepas...7hb Mac aku dah kena serah diri kat spital...spital kerajaan pilihan?HSA atau Hospital Sultanah Aminah JB...y?anak2 aku yang dulu pun kat sini gak...aku duduk kelas 1, 4 org...katil no 17, anak pertama katil 16 sebelah je, kedua tak ingat...

oh ye sebelum tu aku nak bagitau yg minggu ke 39 tekanan darahku naik...apalagi jumpa pakar n dapat mc 4 hari...bukan boleh rehat pun, risau adala sbb dok nunggu waktu nak bersalin...tu yg 7 hb kena serah diri...

pukul 2 petang kena masuk bilik rawatan, dr ckp dah bukak 3cm alhamdulilah aku rasa mcm best je la...pas tu dr pecahkan ketuban...eh senangnya, anak ke 2 dulu bukan main susah...aku pun congak2 aha sebelum maghrib mesti dah bersalin...masuk labour room...air ketuban melimpah ruah...macam nak banjir...tapi tak sakit lagi...misi cucuk ubat...masuk air n macam2 lagi lah... bosannya...sorang2 ni


Di luar dari terang dah jadi gelap...shift bertukar...aku tak beranak jugak...sakit pun tak seberapa...mana contraction yang kuat ni..."kak ok ke?"misi n dr silih ganti bertanya...tak...kul 9 mlm, dr check VE "kak rasanya kena ceaser ni" hah???? alamak...nangis aku...

Dr dtg n bagitau pending 4 jam, ot banyak kes...alahai ubat yg tadi stop kena masuk balik, tapi aku dah diprepare tuk ke ot...akhirnya jeng...jeng...jeng...kul 1 pg 8 hb Mac jalan tak bukak so aku disorong ke ot...yang tak pernah aku mimpi sebelum ni...sejuknya Allah sahaja yang tau...


Tup tap tup tap 1.45 pg baby deliver...dengan berat 2.7 kg...alhamdulilah....nampak senang tapi dengan keadaan aku yg selsema, rasa nyawa di hujung tanduk....sesak sangat dada, berat...bagi oksigen pun macam tak leh nafas...apa yg aku ingat nak keluarkan baby, balik umah n jumpa anak2 ku yang lain...Alhamdulilah...tiada komplikasi...


Balik wad kul 3 pagi...rehat...kul 10 pg dah kena g bilik air sendiri...ahhhhh...sakit nih....redah je la...bukan aku sorang je yg beranak ceaser kan...tawakal je la...nak jalan susah sgt...duduk kat toilet pun susah semua susah la...rasa nak baring je...

Sok pagi hari ke2, ustaz dari Jabatan Agama Johor datang...ustaz yg sama masa anak pertama aku dulu...dia tanya..."pernah jumpa saya" aku cakap 6 tahun dulu...alhamdulilah...anak aku ditahnik...betul aku eja...ntah la yg pasti dia azan n qamatkan baby...ambik details pasal kelahiran n bagi aku salinan tentang kelahiran dan apa yg perlu kita buat...usai doa pendek dan bacaan ayat lazim, pak ustaz beredar...alhamdulilah....semoga anak aku menjadi anak yang solehah amin...anak ke2 tak sempat jumpa ustaz tu, ustaz tu kata dia cuti kot...hahaha lawak...


Sakit dah pinggang ni...sambung lain kali la...aku pun nak lipat kain yang menimbun nih...sementara baby tido....ke jap lagi aku yg zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

Thursday, April 7, 2011

seorang ibu dan 7 orang anak...(sedih...sila baca)


by Halimah Tusa'diah on Wednesday, March 2, 2011 at 11:52am

pagi td di klinik kujumpa seorg ibu yg mengandung anak ke-9..dia bwk 7 org anaknya dengan menumpang lori ntah sape2 ntah...aku yg peramah ni interview anak dia yg ke-2...umo 11 taun...tak skola?tak...nape? mak xde duit...adik2?x skola jugak...abg je skola ting 1...dah mkn?lom...mak dh msk pg td?lom...mkn apa sarapan?keropok tadi sebungkus mkn 7 org...si kakak petah bercakap sambil menjaga adik2 yang kurasa bagus sikapnya...tidak susah dijaga...adik yg kecil berhingus hidungnya...kukata...adik ada hingus tu...si kakak mengeluarkan sehelai t-shirt lama lalu mengelap lelehan hingus si adik...airmataku tumpah...dalam hati...kakak tak nak skola?kutanya lagi...mau tapi mak x da duit...loghat sabah yg pekat...akak kalau makcik bagi duit mau?beli makanan...memang di kinik tu ada jual jajanan...tak mau,nanti mak marah...tak pe kalau makcik beli kita makan sama2 mau?dia diam...aku beli nugget beberapa bungkus n kacang kuda...kumakan kacang n mereka makan nugget...sebenarnya aku bukan lapar sgt...tapi kalau aku tak makan mereka malu pulak nak makan...mereka tidak berebut2 makan...tu yg bagusnya...kalau anak aku...hish susah dikawal...walaupun cuma 2 org...kutanya lagi...rumah mana?ada alamat?tak tau...ye la tak skola mana tau alamat...apala aku ni...kutanya maknya...dia berikan alamtnya...bukan apa terfikir ada banyak brg2 di rumah yg bole disedekahkan...turn aku sampai...selesai...aku balik...aku lupa ucap slamat tinggal kat budak2 itu...ini adalah secebis kisah yg slalu gak kua kat BERSAMAmu...apa tindakan kita???


Tuesday, April 5, 2011

Berpantang (part 2)

Hamil kali ke 3...banyak ujian Allah kepadaku...Alhamdulilah....kadang2 buat aku menangis...tetapi bila dikenang2 memang pahit dan adakala manis...Bagaimana nak aku mula cerita aku ni? Ok la aku akan cuba ceritakan bagaimana kesusahan yang aku alami ini...mungkin bagi sesetengah orang biasa, tapi bagiku...sangat2 menguji...

Bulan2 pertama mengandung, aku tidak mengalami loya2...muntah atau pening2 seperti kebanyak ibu hamil yang lain...apa yang aku alami...tiada selera makan...nikmat makan tiada...beberapa kali aku minta suami mendoakan supaya selera makanku kembali...terutama bila tiba Ramadhan al Mubarak...aku tau kesannya jika tiada selera makan...berat turun...ye berat aku turun mendadak 4 kg...dariapa 64 ke 60 kg...

Memang betul...bulan ke 3 aku disyaki ANEMIA...kerana hemoglobin rendah...simptom2...berdebar2...dan aku disyaki menghidap penyakit jantung...buat EEG...kerana ANEMIA aku dikehendaki menghantar sampel najis dan air kencing...aku menangis...macamana nak ambil sampel najis sebesar biji kacang? alamak...susah gak ni...pada masa yang sama bbsitter perlu membuat pemeriksaan ke klinik akibat sakit darah tinggi yang dialami suatu ketika dulu...aku terpaksa berulang alik dari Pasir Gudang ke JB iaitu rumah kak long...anak2 aku di sana...selama seminggu...

Aku juga perlu diambil sampel darah untuk ujian Tiroid...ntah la macam2...aku menangis lagi...aku slalu terfikir...mengapa aku diuji seperti ini? rupa2nya ramai rakan2 lain yang mengalami nasib sepertiku...aku kerap berjumpa dengan ibu2 hamil lain yang kebetulan mengalami masalah yang sama...dek kerap menjalani pemeriksaan kesihantan jugalah aku mendapat ramai kawan yang berbilang bangsa dan latar belakang...ada orang Indonesia, Sabah malah orang Asli...

Untuk menghilangkan bosan semasa menunggu giliran, aku sedaya upaya mencari kawan2 berbual...memang seronok bersembang...ada yang mengalami nasib sepertiku...bila berkongsi cerita...baru kutahu, aku tidak bersendirian menanggung masalah2 ini...masalah ku belum tamat...

Bulan ke 7 pula lain ceritanya...aku kena menjalani MGTT atau ujian tahap gula dalam darah...minum ar gula...sebelum 4.4....selamat...selepas Ya Allah aku diuji lagi...8.8...maknanya aku ada kencing manis...apa aku perlu buat...inilah mulanya mengapa Klinik Kesihatan Masai menjadi rumah ke2 ku...BSP...apa dia BSP?

BSP...maknaya dalam seminggu aku kena menjalani ujian gula biasanya hari Jumaat...4 kali sehari iaitu pada pukul 8pg, 12tgh. 4ptg dan 8 mlm...kalau ada alat sendiri boleh buat di rumah tapi aku tak terfikir untuk beli...ntah la...tak ada org bagitau kot...dah lepas bersalin baru tau...diet...maknanya 2 jam sbelum cek darah kena puasa...memang tiap2 kali BSP aku ok...dan minggu hadapannya pulak biasanya hari Isnin aku perlu berjumpa doktor untuk review...bayangkan berapa kali aku kena pergi ke klinik sampai aku bersalin?

Semua itu aku lalu dengan perasaan yang bercampur baur...kadang2 aku rasa penat sangat...Alhamdulilah kau kurniakan kepadaku seorang suami yang sgt2 bertanggungjawab...dan memahami...dia yg menghantar dan menjemputku setiap kali ke klinik...


Terkejar2 untuk ke kelas...aku tak beritau kwn2 di tempat kerja kerna tak mahu mengundang kontroversi...biarla kutanggung sendiri semua ini...bukan apa nanti banyak tanya dan aku bosan nak menjawabnya...kelas tetap kuhadiri seperti biasa...bayangkan bila buat BSP pukul 12 aku ada kelas 12.15...maknanya aku terpaksa terkejar2...tapi alhamdulilah aku tak pernah tuang kelas...aku sayang anak2 pelajarku...aku takut mereka tidak mendapat ilmu yang sepetutnya...biarla...aku masih kuat...dalam hati kadang2 aku menangis...


Tetapi ada sesuatu yang membuat aku menangis...kenapa?tunggu part seterusnya...


Waktu Berpantang(part 1)

Tup tap dah nak masuk 30 hari esok...cepat betul masa berlalu...ditemani baby baruku yang kami beri nama Nur Marissa Khairunnisa Binti Hamid...setiap detik berlalu tak terasa...

Selama mengandungkan Marissa, kerap aku berulang alik ke Klinik Kesihatan kerana mengalami pelbagai masalah kesihatan yang aku memang tak jangka dan kini membuatku serik untuk hamil lagi...tapi kita hanya merancang...Allah penentu segalanya...

Klinik Kesihatan Masai seperti rumah kedua buatku kerana dalam seminggu 2 atau3 kali aku terpaksa ke sana menjalani pemeriksaan kesihatan...dan pada 8 Mac 2011 aku selamat melahirkan seorang puteri melalui pembedahan...

Malam pertama berada di rumah selepas beberapa hari di hospital merupakan saat yang paling mencabar buat kami anak beranak...dengan jahitan yang tak begitu selesa dirasa, anak2 yang merengek perlu belaian dek lama ditinggal di rumah pengasuh dan baby baru yang perlu seratus peratus belaian... Alhamdulilah kami berjaya lalui walaupun tidak dinafikan memang perit dilalui dan manis bila dikenang...

Sebenarnya banyak lagi yang ingin dikongsikan di sini...mungkin di lain kali...semoga anda sabar menunggu part seterusnya...