Monday 18 April 2011

Berpantang (part 3)

Sementara baby tidur eloklah kalau aku masukkan n3 baru kat blog aku ni...sambungan episod lepas...7hb Mac aku dah kena serah diri kat spital...spital kerajaan pilihan?HSA atau Hospital Sultanah Aminah JB...y?anak2 aku yang dulu pun kat sini gak...aku duduk kelas 1, 4 org...katil no 17, anak pertama katil 16 sebelah je, kedua tak ingat...

oh ye sebelum tu aku nak bagitau yg minggu ke 39 tekanan darahku naik...apalagi jumpa pakar n dapat mc 4 hari...bukan boleh rehat pun, risau adala sbb dok nunggu waktu nak bersalin...tu yg 7 hb kena serah diri...

pukul 2 petang kena masuk bilik rawatan, dr ckp dah bukak 3cm alhamdulilah aku rasa mcm best je la...pas tu dr pecahkan ketuban...eh senangnya, anak ke 2 dulu bukan main susah...aku pun congak2 aha sebelum maghrib mesti dah bersalin...masuk labour room...air ketuban melimpah ruah...macam nak banjir...tapi tak sakit lagi...misi cucuk ubat...masuk air n macam2 lagi lah... bosannya...sorang2 ni


Di luar dari terang dah jadi gelap...shift bertukar...aku tak beranak jugak...sakit pun tak seberapa...mana contraction yang kuat ni..."kak ok ke?"misi n dr silih ganti bertanya...tak...kul 9 mlm, dr check VE "kak rasanya kena ceaser ni" hah???? alamak...nangis aku...

Dr dtg n bagitau pending 4 jam, ot banyak kes...alahai ubat yg tadi stop kena masuk balik, tapi aku dah diprepare tuk ke ot...akhirnya jeng...jeng...jeng...kul 1 pg 8 hb Mac jalan tak bukak so aku disorong ke ot...yang tak pernah aku mimpi sebelum ni...sejuknya Allah sahaja yang tau...


Tup tap tup tap 1.45 pg baby deliver...dengan berat 2.7 kg...alhamdulilah....nampak senang tapi dengan keadaan aku yg selsema, rasa nyawa di hujung tanduk....sesak sangat dada, berat...bagi oksigen pun macam tak leh nafas...apa yg aku ingat nak keluarkan baby, balik umah n jumpa anak2 ku yang lain...Alhamdulilah...tiada komplikasi...


Balik wad kul 3 pagi...rehat...kul 10 pg dah kena g bilik air sendiri...ahhhhh...sakit nih....redah je la...bukan aku sorang je yg beranak ceaser kan...tawakal je la...nak jalan susah sgt...duduk kat toilet pun susah semua susah la...rasa nak baring je...

Sok pagi hari ke2, ustaz dari Jabatan Agama Johor datang...ustaz yg sama masa anak pertama aku dulu...dia tanya..."pernah jumpa saya" aku cakap 6 tahun dulu...alhamdulilah...anak aku ditahnik...betul aku eja...ntah la yg pasti dia azan n qamatkan baby...ambik details pasal kelahiran n bagi aku salinan tentang kelahiran dan apa yg perlu kita buat...usai doa pendek dan bacaan ayat lazim, pak ustaz beredar...alhamdulilah....semoga anak aku menjadi anak yang solehah amin...anak ke2 tak sempat jumpa ustaz tu, ustaz tu kata dia cuti kot...hahaha lawak...


Sakit dah pinggang ni...sambung lain kali la...aku pun nak lipat kain yang menimbun nih...sementara baby tido....ke jap lagi aku yg zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

No comments: