Thursday, April 7, 2011

seorang ibu dan 7 orang anak...(sedih...sila baca)


by Halimah Tusa'diah on Wednesday, March 2, 2011 at 11:52am

pagi td di klinik kujumpa seorg ibu yg mengandung anak ke-9..dia bwk 7 org anaknya dengan menumpang lori ntah sape2 ntah...aku yg peramah ni interview anak dia yg ke-2...umo 11 taun...tak skola?tak...nape? mak xde duit...adik2?x skola jugak...abg je skola ting 1...dah mkn?lom...mak dh msk pg td?lom...mkn apa sarapan?keropok tadi sebungkus mkn 7 org...si kakak petah bercakap sambil menjaga adik2 yang kurasa bagus sikapnya...tidak susah dijaga...adik yg kecil berhingus hidungnya...kukata...adik ada hingus tu...si kakak mengeluarkan sehelai t-shirt lama lalu mengelap lelehan hingus si adik...airmataku tumpah...dalam hati...kakak tak nak skola?kutanya lagi...mau tapi mak x da duit...loghat sabah yg pekat...akak kalau makcik bagi duit mau?beli makanan...memang di kinik tu ada jual jajanan...tak mau,nanti mak marah...tak pe kalau makcik beli kita makan sama2 mau?dia diam...aku beli nugget beberapa bungkus n kacang kuda...kumakan kacang n mereka makan nugget...sebenarnya aku bukan lapar sgt...tapi kalau aku tak makan mereka malu pulak nak makan...mereka tidak berebut2 makan...tu yg bagusnya...kalau anak aku...hish susah dikawal...walaupun cuma 2 org...kutanya lagi...rumah mana?ada alamat?tak tau...ye la tak skola mana tau alamat...apala aku ni...kutanya maknya...dia berikan alamtnya...bukan apa terfikir ada banyak brg2 di rumah yg bole disedekahkan...turn aku sampai...selesai...aku balik...aku lupa ucap slamat tinggal kat budak2 itu...ini adalah secebis kisah yg slalu gak kua kat BERSAMAmu...apa tindakan kita???


No comments: