Sunday, December 9, 2012

ibuku....

Jumaat lepas aku balik kampung seperti minggu-minggu yang lalu...sebenarnya selain menjenguk mak, nak tengok jugak anak-anak yang nak duduk kampung sempena cuti sekolah ni...Minhalina dah biasa ditinggal, cuma si Sarah je yang pertama kali...risau jugak mengenangkan dia ni...maklum la lasak...harap Kak Nor dan Amira serta Ucu dapat jaga dia sebaiknya...

7.30 malam baru sampai, mandi, solat dan makan...tengah duduk-duduk lepaskan rehat...aku terdengar mak batuk...mak demam kata Ucu...hmmm betul la...aku dapat rasa bahang panas badannya masa aku cium tangannya....aku sampai mak tengah ngaji sementara tunggu masuknya waktu Isyak...

Tiba-tiba anak sulungku bagitau, bu, mak atok muntah...aku berlari masuk ke bilik mak...betul...mak nak masuk bilik air kot sebab aku nampak wheelchairnya dah mengadap ke pintu bilik air. Cepat-cepat kutanggalkan kain telekungnya dan buka bajunya...minta hubby ambik tisu basah dan aku lap perlahan-lahan mulutnya serta kakinya yang terkena muntah...tiba-tiba teringat masa aku kecik dulu...masa aku salah makan dan muntah-muntah...mak yang bersihkan selimut aku dan sibuk suruh arwah bapak carikkan air kelapa muda...Alhamdulilah Allah beri peluang kepadaku untuk membalas jasa ibuku ini walaupun memang aku yakin jasa ibu tak akan terbalas olehku....

Aku harap semoga anak-anakku akan melakukan hal yang sama bila aku tua kelak...bak kata omputeh "what you give you get back"

Semoga juga adik beradikku yang lain akan tetap melakukan perkara yang sama terhadap ibuku...tiada perasaan geli geleman atau sebagainya...

Aku tak geli...why...dah kerap sangat anak-anak aku muntah bila demam, batuk...dah lali...

Berbalik citer mak tadi...aku tukarkan bajunya dan tukarkan telekung lain yang bersih...selesai uruskan mak, aku basuh pakaian mak yang kena muntah tadi...siap....Alhamdulilah....bukan selalu dapat buat benda ni...kebetulan Ucu gi ke surau...maklumla dah dilantik sebagai Imam...

"Ya Allah. berikan kesihatan yang baik buat mak, tabahkan hati adik-beradikku menjaga mak...hatiku juga....mak selama aku masih hidup aku akan terus memberi yang termampu dan terbaik buatmu"

Sunday, November 25, 2012

Wednesday, November 21, 2012

Muhasabah diri....

Assalamualaikum....
rasanya dah lama jugak tak menulis apa-apa...sibuk jugak la ngan tugas-tugas hakiki...SYMP....
rasanya nak kongsi satu cerita....

situasi : sedang masak
tempat:dapur umah aku
menu: ayam kicap

sambil goreng ayam...terfikir...bestnya kalau boleh jadi macam si A...atau bestnya kalau boleh jadi si B...tak pun jadi si C...huhu

esoknya...sembang-sembang ngan hubby....

Hubby: "Pernah dengar citer suami isteri yang sedang duduk bawah pokok depan rumah dia...anak dia ramai tapi tak ada keta...motor buruk je?"..
Aku:"tak"
Hubby: "ok"...
hubby sambung cerita.

"Sedang suami isteri tu sembang-sembang, lalu la kereta sport depan rumah mereka...."

Si isteri cakap "bestnya dapat naik keta sport tu kan bang"

Si isteri kepada empunya kereta sport tu pun sembang ngan laki dia..."best kan ada anak ramai macam orang bawah pokok tu kan bang.kita tak ada"

Hubby: "apa moralnya yang?"
Aku:"ntah!"
Hubby:.."ok...sebenarnya kita tak pernah rasa puas, Allah beri kita sesuatu tetapi mungkin dia tak beri kita yang lain dan sebaliknya...macam si A,si B, si C yang ayang cakap tu...ayang dapat apa yang dia tak ada dan sebaliknya kan?,cuba kita muhasabah diri...

Aku: ....dalam hati...tiba-tiba sayu sangat...tak semua yang kita nak Allah bagi...itu Rahsia Allah...bersyukur dengan apa yang ada kan...bersyukur jugak aku dapat bersama anak-anak...kenapa mesti mengeluh...bila fikir...why susah nak buat keputusan untuk sambung belajar?.why tak boleh jadi macam si A,si B atau si C?..aku dah dapat jawapan...Allah mungkin nak aku bersama-sama hubby dan menumpukan sepenuh perhatian kepada anak-anak....akhirnya jawapan aku terima...aku redha...

Min

Sarah

Marissa



Thursday, September 6, 2012

Cili Centil

sapa tau cili centil angkat tangan! tak tau...aku pun sebelum ni tak tau...tau cili padi je...semalam ada kelas keusahawanan...offer diri kat Aina nak ajak pelajar khas aku pergi kebun...Aina dah tulis kat kertas apa yang perlu kami buat...sampai je stor...terkejut beruk sekejap...tengok cili yang banyak...kat luar pun banyak jugak buahnya...
Ni kebunnya...

Tengoklah buahnya yang lebat ni...gerammmmm

Rasanya makan ngan cencaluk mesti sedapppppp

Pedassssssss

Lagi...

Dan lagiiii

Model cili centil

Model ni ikut je apa aku suruh...bagus...

pelajar sibuk meninbang cili

Timbang jangan tak timbang

Packing cili

Tampal sticker pada bungkusan cili

siap nak jual 100gm(RM2.00)

berangan la tu...

banyak kan cili centil ni

kalau nak oder ada nama PIC ea

Tuesday, September 4, 2012

mengimbau kenangan raya dulu dan sekarang bagiku

rasanya dah lama tak menulis kat blog ni...hampir bersawang dah la...teringin dari dulu nak kongsikan detik indah bersama arwah ayah tersayang...rasanya moment yang masih segar adalah pagi-pagi raya ataupun senang cakap sebelum subuh...arwah bapak akan bangun pagi-pagi dan bersiap...duduk atas sejadah dan bertakbir...ya Allah syahdunya...suaranya masih segar dalam ingatan walaupun arwah dah tak ada lebih kurang 6 tahun yang lalu...aku akan terbangun dan sambil terpisat-pisat mendengar arwah bertakbir sampai azan subuh...sekarang bila dah berkeluarga, ada juga cerita kat hubby, dia buat jugak tapi mana ada masa aku nak mendengarnya sebab sibuk ngan anak2 lagi...nak masak lagi...dulu-dulu masih budak-budak...amalan lain arwah bapak yang berasal dari Indonesia adalah memberikan punjungan(makanan)kepada arwah nenek berupa seekor ayam (dilumur garam dan asam jawa sahaja)panggang sampai masak la...arwah bapak cakap menantu kena bagi kat mertua ni...kira macam mesti buat ni...tapi rasanya sekarang ada lagi ke?keluarga aku tak buat dah...maklum la nenek dah tak ada...bapak pun sama...lagi yang mesti buat adalah DODOL...mesti jugak...masa ni hepi je aku la...tengok je...maklum la...lama tu 6 jam...kalau tak tahan ada yang berbuka puasa awal...ada ke patut!

Pagi-pagi aku siapkan anak daraku untuk ke masjid solat sunat hari raya...dia pergi ngan sepupu-sepupu, ayahanda tercinta dan pakcik-pakcik...

Nur Minhalina dah siap!

Tahun ni mak tak ikut...kesian dia teringin jugak tu

posing sebelum bertolak ke masjid

Pak Ngah dan Amirah

Adik pun dah siap!nak ikut Ke?

Pak Long pun ada...Sarah nak ikut jugak!

Thursday, August 2, 2012

Tart Sepit Warisan Bonda

Hari ni aku berpeluang belajar tart sepit dengan Kak Nuranida A.Rahman. Sebenarnya aku yang nak sharing kelas dengan dia...tapi penatnya amboiiii....macam nak pengsan...malam ni kompem tak masak...huhuhu...dapat lebih kurang 40 balang...kalau kengkwn nak beli silalah...

Sebenarnya pelajar yang buat ni terdiri daripada pelajar khas(pekak)...setiap sorang buat 1 kilo butter...ya ampunnnnn....kul bape nak siap?akhirnya kul 4 15 baru siap...dari kul 8 pagi tadi...

Penat tak boleh cakap...malam ni tentunya pengsan....maklumla umo makin lanjut huh!

masa ni budak2 dah penat giler

terap beratus2 tart

ade yang lawo...ade yg idok


pensyarah pun dah penat...sambil duduk pun bole!

dah tak serupa orang...sebab penat sangat

ingatkan tido!menyepit rupanya

baru kua oven

panassssssssss

dah siap packing

 siap !nak jual ni

nak ke?sila lah....

Thursday, July 19, 2012

Tanjung Sepang Beach Resort, Teluk Ramunia

Sebenarnya kami tak plan pun nak gi tempat ni. kebetulannya...biasanya setiap hujung minggu kami balik kampung, tapi disebabkan anak sulungku menyertai pertandingan mewarna anjuran Majalah Kuntum, kami pun redha je...pas anta ke sekolah jam 7 pagi...aku balik singgah kedai runcit beli ayam...nak buat sup...buat Marissa dan Sarah...sambil2...masak ala kadar...sambil2 tu pack barang biasa la kot2 singgah umah kakak...anak2 ada baju...dah 11 pagi...bertolak ke Kompleks Mawar nak ambik Minhalina...hubby nak makan nasi ambeng BBU...kononnya sedap sangat...lepas ambik Minhalina...kami pergi...beratur panjang...ntah apa yang sedap sangat...biasa je...mungkin bagi orang lain, sedap kot...tengok jam baru kul 1...kompem tak nak balik umah...anak2 nak jalan....

Hubby beria2 ajak gi Kota Tinggi...sampai Pasir Gudang kul 2...solat kat Petronas Seri Alam...terus bertolak ke Kota Tinggi...

cuaca sangat baik


Melalui jambatan Telok Sengat yang cantik







Cuaca sangat baik...sampai ke Tanjung Balau...check resort yang terdekat penuh!..hampa...nak balik ok ke...hubby tak nak...cari tempat lain...huh! sampai la Tanjung Sepang Resort..

pintu masuk ke resort

seronok anak beranak lepak

kakak suka sangat

adik pun


posing sebelum masuk air

Tak habis2 posing!

berkejar-kejaran

gerimis masa ni...ok je

berkejaran lagi

pemandangan yang best

Kakak nak sangat dukung si adik

Marissa pun suka 

Cantik kan...Subhanallah

Basuh tangan adik

hehehe....

seronok awal2 pagi dah ke pantai 

chalet lain...sebelah resort

adik beradik memang suka sangat

Marissa yang tak takut air

Marissa yang hepi je

Sarah: Bila la aku nak naik buai ni?asyik Marissa je

Merajuk tak dapat naik buai

corak pasir lepas dilanda ombak...chantek kan?