Wednesday, November 21, 2012

Muhasabah diri....

Assalamualaikum....
rasanya dah lama jugak tak menulis apa-apa...sibuk jugak la ngan tugas-tugas hakiki...SYMP....
rasanya nak kongsi satu cerita....

situasi : sedang masak
tempat:dapur umah aku
menu: ayam kicap

sambil goreng ayam...terfikir...bestnya kalau boleh jadi macam si A...atau bestnya kalau boleh jadi si B...tak pun jadi si C...huhu

esoknya...sembang-sembang ngan hubby....

Hubby: "Pernah dengar citer suami isteri yang sedang duduk bawah pokok depan rumah dia...anak dia ramai tapi tak ada keta...motor buruk je?"..
Aku:"tak"
Hubby: "ok"...
hubby sambung cerita.

"Sedang suami isteri tu sembang-sembang, lalu la kereta sport depan rumah mereka...."

Si isteri cakap "bestnya dapat naik keta sport tu kan bang"

Si isteri kepada empunya kereta sport tu pun sembang ngan laki dia..."best kan ada anak ramai macam orang bawah pokok tu kan bang.kita tak ada"

Hubby: "apa moralnya yang?"
Aku:"ntah!"
Hubby:.."ok...sebenarnya kita tak pernah rasa puas, Allah beri kita sesuatu tetapi mungkin dia tak beri kita yang lain dan sebaliknya...macam si A,si B, si C yang ayang cakap tu...ayang dapat apa yang dia tak ada dan sebaliknya kan?,cuba kita muhasabah diri...

Aku: ....dalam hati...tiba-tiba sayu sangat...tak semua yang kita nak Allah bagi...itu Rahsia Allah...bersyukur dengan apa yang ada kan...bersyukur jugak aku dapat bersama anak-anak...kenapa mesti mengeluh...bila fikir...why susah nak buat keputusan untuk sambung belajar?.why tak boleh jadi macam si A,si B atau si C?..aku dah dapat jawapan...Allah mungkin nak aku bersama-sama hubby dan menumpukan sepenuh perhatian kepada anak-anak....akhirnya jawapan aku terima...aku redha...

Min

Sarah

Marissa



No comments: