Sunday 20 May 2012

Hari Guru (part 2)

Sebut hari guru, kitalah mak-mak yang sibuk beli dan bungkus hadiah buat cikgu2 anak...maklum la tahun ni anak baru masuk darjah satu...seawal kul 2 pagi bangun semata-mata nak  bungkus hadiah buat cikgu-cikgu anak...ada 10 biji hadiah...mende apa ek? bingkai gambar je...tapi disebabkan banyak bentuk...maka dengan 6 helai kertas pembalut...pandai-pandailah aku membuatnya...10? nape banyak sangat?....cikgu anak ada 10 mulanya...tup-tup bertambah lagi sorang....masa nak sarung kasut...anak tanya..."bu lupa ada sorang lagi cikgu yang ngaja pendidikan seni..." la....macamana ni....ha! idea...."tak pe kakak tengok kabinet tv tu banyak hadiah student ibu bagi, pilih je..." pilih punya pilih...dengan hubby aku skali tolong pilih...hah dapat mug...yang siap berbalut...nasib baik ado....

Mengapa bangun kul 2? biasalah  ibu-ibu yang beranak kecik macam aku ni kena adjust masa...maklum la kalau tak tido lagi bebudak yang dua orang tu, jenuh aku nak membungkus!

Hadiah siap letak atas kabinet dapur. Hubby yang lalu di dapur pagi subuh cakap"la...pautla lambat siap bungkus, macam-macam  design ibu buat..."....kreatif la kunun...aku senyum  je....bukan apa...nanti sama je...boring aku yang membungkusnya kan!

"Bu, semua dah teruk stiker nama cikgu?"dah...jawabku ringkas...sebenarnya disebabkan banyak nak bagi maka aku telah meletakkan stiker nama pada setiap hadiah...senang sikit anak aku nak bagi nanti....

Bag galas anakku telah kuisi sebanyak 6 keping bingkai gambar, dengan satu bag plastik jinjing 5 buah lagi...huh!...sampai sekolah...sian anak aku banyak nak bawak ni...nasib baik gi awal so dapatla aku nganta dia sampai ke kanopi tempat perhimpunan...kuletakkan bag di lantai...so siap, balik ke opis nganta anak-anak yang lain ke umah pengasuh...

Beginilah kami sejak anak aku sekolah tadika 2 tahun lalu...bab gini aku dan hubby memang selalu sependapat...pilih hadiah pun sama-sama...duit? awal-awal dah suruh si kakak simpan duit...rasanya selalu mak atok, nenek dan makcik pakcik beri masa balik kampung memang cukup sangat...maaf bukan duit kami yea...kami nak anak-anak belajar berdikari...walaupun kami mampu kalau nak beri, biarlah mereka belajar susah-susah sikit...

Gambar hadiah tak ada pulak...lupa nak snap! sibuk huhu...

No comments: