Wednesday, July 16, 2014

Chicken Chop bestttttttttt

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Salam Ramadhan semua...semoga bulan ini kita dapat sama-sama meningkatkan amalan....


Resepi kita hari ini ialah Chicken Chop

Bahan-bahannya:

Seketul ayam bahagian paha dan pinggul (whole leg) dibuang tulang..cara nak buang tulang boleh tengok kat Youtube jangan lupa bersihkan
Secubit garam dan secubit serbuk lada hitam (perapkan ayam sebentar)
Sebiji telur
Tepung gandum secukupnya
Serbuk roti secukupnya

Cara penyediaan:

Panaskan minyak secukupnya untuk goreng minyak banyak menutupi ayam
Ayam yang telah diperap digolek-golekkan dalam tepung gandum sehingga rata, celup ke dalam telur yang telah dikocok sedikit, golekkan dalam serbuk roti......masuk dalam kuali....goreng sehingga ayam masak...siap!


Bahan sos lada hitam:

Pilihan 1

Sos lada hitam siap dalam botol
Sos cili
Sos tomato
Nak pedas tambah lada hitam serbuk
Campur semua bahan....siap

Pilihan 2
2 sudu besar serbuk stok perang
500ml air
5 ulas bawang putih dicincang
Serbuk lada hitam secukup rasa

Cara penyediaan:
Panaskan minyak secukupnya dalam periuk
goreng bawang putih
Masukkan serbuk stok perang yang telah dicampur air...masak hingga agak-agak pekat.
Sesuaikan rasanya.

Bahan sampingan:

Coleslow
Bahan-bahan:
Kobis anggaran 5 helas, basuh dan sagat atau hiris halus
lobak separuh biji, sagat atau hiris halus
5 sudu makan mayonis
2 sudu makan yogurt asli
5 sudu makan susu segar
1 sudu makan gula

Campur semua bahan dan siap!

Kentang Wedges bakar
beberapa biji kentang kalau boleh Russet
Sedikit garam dan serbuk lada hitam

Cara penyediaan:
Kentang dibasuh dan jangan buang kulit.Rebus sehingga lembut
Letakkan atas dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega atau minyak masak atau minyak zaitun. Tabur sedikit garam dan gula atas kentang. Tabur juga sedikit mentega atas kentang.
Bakar dalam oven dengan suhu 200 'C selama lebih kurang 30 minit atau sehingga masak..nak goreng kentang ni pun ok...siap!

masa ni aku guna kentang instant je...maklum la kejar masa nak buka....
yummy....

yummy....

yummy

Jangan lupa try...anak dan somi kompem suka...request lagi....tapi aku tak berapa minat...makan sepotong dua je...untungla somi aku...makan 2 ketul hahaha...

No comments: