Monday, July 21, 2014

Budak Perempuan Berambut Perang

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Masih di bulan penuh keberkatan, Ramadhan Al Mubarak

Tengahari tadi aku dan suami cuci kereta....
Dalam sembang-sembang tu tiba-tiba datang seorang budak perempuan kat sebelah sofa yang aku duduk. Aku yang peramah ni pun tanya:

Aku: Adik umah kat mane?
Adik:Sungai Layang
Aku: OOO akak tau...jauh tu kan..
Adik: Kena lalu Kong Kong
Aku:Sekarang duk kat mane?
Adik: Tu!(sambil menundungkan jari ke arah rumah pekerja di tempat cuci kereta)
Aku: (kesiannya, tak ada tingkap) Best tak duk kat sini?
Adik: Best tapi panas...
Aku : Tak sekolah?
Adik: Tak, taun depan
Aku: Umur berapa:
Adik: 5 tahun
Aku: Adik beradik?
Adik: Beradik-beradik?
Aku: Ha'ah
Adik: 3 orang, abang, adik 2 tahun
Aku: Sape jaga?
Adik: Atok jaga, dia tak bagi emak bawak sini
Aku:Mak mane?
Adik:Tu!(menunjukkan seorang perempuan sedang mengelap kereta pelaggan)

Sebenarnya banyak lagi yang aku tanya...dan ada pertanyaan itu yang buat aku sebak...contohnya...aku tanya dah beli baju raya, budak tu cakap belum...masyaAllah...aku terbayang tiga orang anak aku yang akan beraya dengan beberapa helai baju...kebaya ada, jubah ada yang harganya mencecah RM100 pun ada...sedih sangat...nasib budak tu tak sebaik anak-anak aku....


Ayahnya kena tangkap polis sebab pukul emaknya...aku terfikir...anak-anak ini tak bersalah...lahir atas kasih sayang ibu dan ayah...tapi mengapa ini terjadi kepada mereka...hilangkah sudah perikemanusiaan....

Aku tanya lagi, bila raya makan apa...dia jawab asam pedas ikan...tak ada ketupat tak ada rendang....sebak dan menangis dalam hati aku ni....

Biskut dan kuih raya tiada...aku terbayang biskut yang berbalang kat rumah aku...anak-anak tengok je...kebetulan sangat kuih-kuih tu dah beberapa lama dalam boot kereta, tapi semalam aku bawak masuk dalam kereta....


Dah lama sembang, baharu kutahu namanya FIDA, cantik....dia aktif...semoga dia selamat duduk di tempat cuci kereta itu...yelah zaman ini ramai manusia yang bukan manusia lagi...


Budak perempuan yang bijak dan berambut perang ni (bukan anak mat salleh, tapi disebabkan berjemur di tempat panas) bercakap lagi....atoknya dapat RM 500...katanya bantuan raya....gembira sungguh...kita ni kadang-kadang RM 500 sekali je keluar.


Dalam kepala otak aku ni banyak yang aku rancang....antaranya aku nak belikan dia baju kurung dan boleh tambah-tambah baju yang ada... aku sebolehnya ingin melihat semua kanak-kanak di dunia ni gembira...kesedihan bukan milik mereka...apa yang mereka tahu adalah gembira, seronok, bermain...tak perlu fikir benda-benda lain kecuali bermain....pastinya kanak-kanak sebaya dia sedang bermain tab, telefon pintar dan sebagainya...macam anak aku!

Ya Allah, kau lindungi semua anak-anak di dunia ini....jangan diragut kegembiraan mereka...

Semoga rakan-rakan semua insaf dan muhasabah diri masing-masing tentang keberuntungan kita dan anak-anak...dan jangan lupa untuk banyak bersedekah di bulan mulia ini...kerana pahalanya adalah berlipat kali ganda...


Nasib anak-anak aku sangat-sangat beruntung...alhamdulilah





No comments: