Monday, June 10, 2013

Susuibu dan Aku



Selepas menghadiri kursus dengan MBFPC atau Malaysian Breastfeeding Peer Counselor pada 16 hingga 18 September 2011 di UTM Skudai, maka rasmilah sudah tugas part timer aku sebagai peer counselor ni. Masa tu Marissa lebih kurang 6 bulan umurnya...Ingat nak bawak bersama, namun apa kan daya aku takut tak boleh fokus pada sesi perbincangan yang agak padat...aku tinggalkan mereka bertiga di rumah kakakku di Kulai. sape kata senang kursus ni, seberat tugas yang digalas begitulah padatnya setiap sesi yang biasanya mula pada pukul 8 pagi dan berakhir 6 ptg untuk 3 hari itu. Dan 16 September juga merupakan Hari Malaysia dan juga hari lahir my Hubby...Alhamdulilah aku dikurniakan sorang suami yang sangat-sangat memahami minat dan tugas baru aku ini. Sanggup hantar dan ambik aku sepanjang 3 hari berkursus. Tahniah juga kepada suami-suami rakan-rakan peer caunselor yang lain. Sanggup hantar dan jemput, jaga anak-anak, ada yang datang dari Shah Alam bersama anak beranak...korbankan cuti panjang semata-mata niat yang sangat tulus dan mulus ini. Alhamdulilah.

Dan hakikatnya tugasku sebagai peer caunselor juga bermula. Cabaran dan dugaan memang banyak. Kesukaran untuk mentarbiyah adik beradik dan sedara terdekat amat dirasai..aku yang tidak berusaha atau mereka yang tidak bersedia. Cuba bayangkan kalau adik beradik sendiri tidak dapat mencontohi diri ini....kesian anak mereka yang juga anak-anak sedaraku. Kadang-kadang lebih mudah mentarbiyah orang luar yang tak ada kaitan berbanding sedara sendiri...

Suamiku juga sangat menyokong penyusuan susuibu ini. Dia yang akan menghantar aku ke rumah mereka yang memerlukan, duduk dalam kereta kadang-kadang sampai tertidur bersama anak-anak. Bukan apa sesi kaunseling akan memakan masa.Kadang-kadang lebih 1 jam. Kita asyik membantu sampai tak sedar masa yang berlalu.

Jika ada masa lapang aku akan menambah ilmu pengetahun dengan membaca buku yang berkaitan. Bukan apa jika ada yang bertanya tak lah kita gagap-gagap masa nak jawab tu. Ni antara buku yang aku beli dengan kawan PC jugak..ibu-ibu yang ingin menambah pengetahuan bolehlah baca jugak ea...menyusu pun kena ada ilmu...kena cari...



No comments: