Sunday, June 9, 2013

Nape Kena Balik Kampung?

Apa yang mak sedang fikirkan ea?


Banyak tempat permainan kat sini...

Tasik Y berlatarbelakangkan gunung
Sebenarnya hampir setiap minggu aku akan pulang ke kampung. Tak jauh tapi gitu gini minyak dan tol pergi balik dalam RM 50 la jugak...tak mahal kan...apalah sangat dengan erti sebuah kasih sayang terhadap seorang ibu yang telah mengandung, melahir dan membesarkan kita...campur 2 orang mertua jadi memang perlulah kami anak beranak pulang ke kampung. Rasanya semua tau nikmatnya dapat pulang ke kampung dan dapat duduk makan bersama keluarga kan.. Heaven! rasanya manis macam makan Tutti Fruitty masa panas terik...huhu walla!
mak dan anakku Minhalina....

Penat memang penat...apatah lagi dah beranak pinak ni...kakak 8 tahun, adik 5 tahun dan si kecik 2 tahun...tapi dek kerana nikmat dapat cium pipi dan tangan mak, aku tak kisah....biasanya anak-anak pun sama hari Jumaat pagi dah cakap..."kita balik kg petang ni ea?"

Mak pun dah dimamah usia...dah tak banyak cakap...Sabtu lepas aku bawak Mak dan Ucu gi jenjalan Tasik Y...ala dekat dengan Sekolah Perempuan Temenggong Ibrahim (TIGS) dan jalan ke Hospital Sultanah Nora Ismal AKA Hospital Batu Pahat. Aku lepak kat wakaf sementara Hubby layan anak-anak main taman. Ucu pun sama ajak bebudak yang besar gi pusing-pusing tasik...sangat release tension...huh! tension ke aku...tension la sangat!



Dalam 2 jam lepak, gi pulak makan bariani kat mana? Bariani Power lah...masa kami sampai adalah 2 meja yang ada orang...sementara aku cari port yang sesuai Ucu dan Hubby angkat Mak ngan wheelchairnya....order...aku ngan Ucu oder bariani kambing, Hubby bariani ayam merah, anak-anak bariani ayam biasa sama ngan Mak...nasinya memang banyak...aku ngan Ucu tak habis....Hubby ngan Mak habis! Mak aku boleh habiskan sepinggan penuh...Huh! nak kata apa agaknya....sedap la tu haha...RM67.00 je untuk semua dengan air...berbaloi. Aku duk ngadap belakang kedai, bila pusing belakang....dah penuh semua meja...rata-rata bawak famili, mak ayah...

Balik, aku tertidur dalam keta dengan Marissa di pangkuan. pun tidur jugak...sampai rumah tepat kul 1 petang...pasang kipas...tidur...penat giler...serius...penat giler!

Itulah aku...bahagi 2 rumah ea...kejap gi umah aku, jap lagi umah mertua...dah biasa...tak penat pun...enjoy sangat...rumah aku kat Pasir Gudang dah jadi rumah persinggahan pulak...

Aku rasa duk kat sini tak best la...nape ea?balik-balik AEON, TESCO, GIANT,ECONSAVE....boring kan...Legoland...ntah tak pernah pergi lagi...hubby tak nak...katanya lebih baik balik kampung...sementara ada mak ayah katanya...sementara ada mak ayah!Tak pe jugak tempat-tempat tu penting untuk orang yang jauh kampung halaman kan...kesian mereka...ni aku anak bagitau yang kampung dekat-dekat...nape tak BALIK KAMPUNG HA?

Betul la...tapi kadang-kadang pelik jugak bila ada kengkawan yang berbulan tak balik....ntah2 datuk nenek pun dah tak ingat rupa cucu...tapi tak pe kan dah ada Facebook.tweeter dan banyak lagi...boleh share gambar...tak gitu!

Betul la...ada kengkawan yang dah tak ada mak bapak, macamana la perasaan mereka...tentu boring...

Saja nak share cerita kat korang...balik la sementara ada kampung halaman ea...nikmat sangat...hari ni Isnin, aku tengah berkira-kira bila nak balik...petang Jumaat ke pagi Sabtu?

No comments: