Tuesday, April 23, 2013

Hari itu dalam sejarah!(22 April 2013)

Aku dan suami telah menikah hampir 10 tahun. Segala pahit manis telah dilalui. Semalam aku diuji Allah. Alhamdulilah aku dapat melaluinya dengan tenang.

Sebenarnya sejak petang semalam aku sedikit sibuk. Pukul 2.00 petang menghantar pelajar khas ke hotel dengan hadiah cabutan bertuah yang membumbung. Penuh keta aku....gitu gini balik politeknik....pas solat asar kuar lagi untuk membeli cenderahati di Masai...gitu gini kul 6.30 sampai tempat kerja...punch card ambik anak....gitu gini sampai rumah pukul 7.00 malam....gitu gini mandi, solat, iron baju....kul 7.30 malam bertolak ke hotel demi Malam Seribu Kenangan di Hotel Selesa Pasir Gudang...hubby hantar...cium tangan....berlari-lari anak masuk ke dewan yang disediakan.

Sebelum tu emcee dah mesej bertubi-tubi tanya sapa nak baca doa, takut la...dan macam-macam lagi...huhu

Majlis mula, memang happening...ucapan demi ucapan, makan, cabutan bertuah....

Kira-kira pukul 11 malam tamat....Alhamdulilah

Mira nak hantar balik, aku cakap nak tunggu budak naik bas...dah tanggungjawab aku kan...lagipun takkan nak tinggal Liza dan Suhaili (anak dara keduanya) ngan pelajar...kesian kan

Settlekan bayaran, pelajar keluar dewan,  tangkap gambar sana, tangkap gambar sini....

Bas yang dinantikan tak kunjung tiba...huhu tanya pelajar, ada nombor driver...tiada...salah aku jugak tak pesan kat pelajar mintak nombor driver...huhu...driver pun tak salah jugak...mungkin tak tau nak isyarat dengan budak....huhu

Dekat kul 12.00 malam, baru bas eh bukan bas tapi coaster yang datang...huhu pelajar 60 lebih?naik coaster!....ndak tak ndak jalan dua kali la coaster...dah pergi...nak tunggu balik lagi makan masa jugak...gitu gini dekat pukul 1 la aku sampai rumah...huhu

Terima kasih kat Liza opismate yang sudi hantar aku walaupun jauh...sampai depan pintu pagar...kol hubby....dekat 20 kali tak angkat...panggil-panggil tak jawab...nak nangis je rasanya...nak panjat pagar...pakai baju kurung...kunci tak bawak...apasal la aku ni careless kan...ujian...dalam hati dah hujan...nangis...dah la tu ada dua tiga orang jiran akau baru balik dari main badminton...mesti nampak semua perbuatan aku huhu...maluuuuuuu

Idea-idea...aku mohon pada Allah diberikan idea yang hebat...akhirnya aku dapat idea....kol jiran @Kak Mazura Mahat...Dah abis fikir?memang...aku dah habis fikir...pukul 1.00 pagi!

Kol sekali...nasib baik angkat...tanya...dah tidur..kalau korang kompem jawab dah kan...pukul 1.00 pagi...aku dengan selamba dan suara sikit sedih..."saya baru balik dinner, hamid tak bukak pintu"....dia jawab "nak tidur rumah aku?"....hihi naaaaaaaaak...

Alhamdulilah....mandi pas tu solat...tidur...tak lena...dok ingat anak....setiap masa rasanya aku terjaga...tak boleh jadi ni...kul 5.30 baru hubby tersedar...tanya...mana?.aku jawab"tidur kat luar pagar ni".Hubby jawab"mana?I kat luar pagar ni".huhu....dia tau aku kat umah Kak Mazura Mahat...mana lagi kan...

Sebenarnya banyak pengajaran yang aku dapat:
1. Lain kali bawak kunci rumah siap-siap
2. Senang bawak keta sendiri tak yang nak manja-manja konon rabun la, tak boleh bawak keta malam la dll.
3. Sebelum sampai rumah beritau hubby mungkin kita lambat balik, jangan kunci pintu
4. Kalau boleh bawak sekali baju siap-siap kot-kot kena tidur rumah jiran haha
5. Kalau pun pakai baju kurung, dalam pakai seluar panjang....(kalau malam tu jiran aku tak de, lama dah aku panjat pagar...)
6. Nak lagi senang, bawak segala suami anak beranak makan sekali kat hotel...kalau lambat balik sama-sama!

Itu sahajalah sebenarnya aku nak cerita...aku tak marah...aku sedar ini ujian, walaupun hubby aku tak mintak maaf sekalipun...aku redha...setelah lebih 9 tahun bersama..inilah dinamakan pahit manis...

Bila aku cerita kat kawan-kawan opis, diaorang pakat gelak!...tapi memang lawak la...agak-agak kalau ini terjadi kat korang, apa perasaan dan tindakan korang?

1. Marah suami?
2.Merajuk pada suami?
2. Nangis sampai subuh?
3. Tidur kat surau atau masjid?
atau
4. Tak nak fikir....

Ingatlah...apapun yang terjadi sudah suratan Ilahi...Allah nak uji kita...dan jangan lupa mintak tolong pada Allah...Dia maha mendengar....


No comments: