Thursday, February 7, 2013

Siapa HAMIDAH ISMAIL?

Siapa ye?...entahlah...panjang ceritanya..
Begini...
Hari tu Sabtu 2 Februari 2013....lepas solat suboh...hubby awal-awal dah bagitau...breakfast kat luar...aku kalau boleh nak masak nasi goreng...makan kat rumah...memikirkan anak-anak yang lasak...tak dan nak makan kat luar...tak pe nak jadi isteri solehah kena ikut cakap suami....

Hubby mandikan anak-anak, aku siapkan pas sorang, sorang....pakaikan baju...pakaikan bedak, ikat rambut...3 orang anak dara yang berambut panjang semuanya...

Tepat pukul 8.00pagi...sume masuk keta...gerak...
Hubby: Mana yang?
Aku: Ntah la tak ada idea...Mc D?
Hubby: Kedai dekat Esso Masai...
Aku: Malas la...bau minyak...
Hubby:Mana ada...sambil-sambil toleh kanan kiri carik parking...tak de...huh
Aku: Alahai sume penuh!(macam nak marah)huh!

Hubby pusing-pusing lagi ke Jalan Masai dan pergi cuba nasib....Hah! ada...parking....keluar semua....melangkah lagi ke sebuah kedai makan....

"yea makan, nasi lemak ada"

Aku pandang Hubby, Hubby pandang aku....dalam hati berkata-kata...."kedai apa ni?"Huh!

Ji.....Ji...Kopitiam....Ha!

Hubby: ala sudah tukar la...tak perasan tadi....(cover la tu!)
Aku: Ha'ah lah....dalam hati(nak marah ni...lapo)
Anak: Nape yah?
Hubby: Ala nasi lemak je ada...mee goreng tak ada...(cover lagi)
Aku:..........!

Sebelum melangkah keluar, sekilas pandang, aku ternampak sorang perempuan tua sedang keluar dari kedai tu...pakaian lengkap...bertongkat kayu penyapu....menjinjing plastik, makanan kurasa...

Aku dan famili tersayang melangkah masuk ke dalam kereta....cari tempat lain pulak!

Aku: Be, nak beri makcik tu duit sikit la...
Hubby:Ok (bukak cermin tingkap)

Aku hulurkan....melalui tingkap sambil bertanya,"cik, nak pergi mana?"

Makcik: Nak balik nak, beli sarapan ni...
Aku dengan lancar je bertanya"rumah mana?"
Makcik tu jawab"ala belakang Dewan tu, tak jauh nak"

"Mana yah?". Hubby jawab"Ada la dekat sekolah Cina."
"Boleh Makcik tumpang?"Makcik tu tanya.....

Sebenar-benarnya aku serba salah...nak tumpang ke tidak...sekilas kepandang anak-anak 3 orang tu, semua diam je....

"Be, boleh?"
Hubby kata ok!

Aku bukakan pintu keta dan tutupkan pintu....keta jalan....masuk lorong kecil belakang Dewan Masai...ada rumah banglo, ada rumah kecik....

"Tak pe nak, nanti makcik bagitau mana rumah makcik."

Jujur aku katakan, aku ada sedikit perasaan cuak dan bimbang, manalah tau kena tipu ke.....tapi kena tawakal dan minta Allah lindungi kami sekeluarga.

Sampai satu simpang, makcik tu cakap dah sampai....aku tanya dia, mana rumah dia....mula-mula dia cakap...dekat tempat keta aku berhenti....tapi lepas tu dia cakap...dia tak nak balik rumah dulu tapi nak pergi rumah kawan dia....laaaa

Takpelah...aku bukakan pintu, makcik tu keluar dan hulur tangan....ucapkan terima kasih ....aku sempat bertanya kepada makcik tu "cik kalau saya ada baju lama nak bagi makcik nak tak?"

Makcik tu jawab"Boleh nak." Aku tanya lagi "Nak bagi kat sape ek?"

Tanya je orang...nama makcik "HAMIDAH ISMAIL"

 dan aku masuk semula ke kereta dankami bergerak cari tempat untuk sarapan....Masa tu dan pukul 9.30 pagi....

Aku toleh belakang, makcik tu dah hilang dari pandangan....InsyaAllah satu hari nanti aku akak cari makcik tu lagi!

No comments: