Saturday, August 8, 2009

Keluargaku...


Hari ni pun macam smalm gak...pagi2 buat breakfast...menu?ubi rebus cicah sambal ngan kopi O kow....kombinasi yang mantop gak...hihihi.

Mandikan sarah, suap dia makan...pas tu kemas umah, lipat kain semalm....masak utk lunch hari ni awal...kul 10.30 pagi...bukan apa nanti lambat2, malas pulak..ye tak...

Menu tengahari?Lemak labu campur kacang panjang dan ikan kerisi goreng...nyam2...bereh...jap lagi bole makan...apalagi nak buat ek?hubby tak sihat lagi...aku ni kalau cuti tak balik kg...boring tahap 180 darjah la...sedih dan syahdu...rindu kat org kampung la...kalau kt kg seronok ni...walaupun penat kemas umah masak tapi puas...kat umah aku ke umah hubby sama gak kemas dan masak...aku kan tak suka tengok habuk..apalagi capai penyapu la...kalau sampai umah mak je...belum letak punggung terus je sapu...aku ni memang tak selesa kalau umah berhabuk...nak kata umah aku bersih sangat...tak la kot...tapi at least bersih la blade kipas aku sekarang ni...

Oh ya cerita rindu2an ni...aku memang dari kecik sensitif sikit...aku tak bole lama tak balik...bole nangis...kami adik beradik sama je...paten sama...bila rindu je nangis le...tapi sembunyi2 la...kot nampah hubby ke anak2 ke tak ke haru....

Sebab tu pantang ada cuti balik la kampung...ikatan kekeluargaan kami memang erat...bak kata pepatah cubit paha kiri,paha kanan pun terasa gak...masam muka gaduh biasa la tapi bila jumpa memang seronok...dulu masa ada bapak lagi best...Arwah bapak aku ni bila kata kami nak balik, kul 12 malam pun dia akan tunggu kat kerusi depan...tu yang mak cakap bila nak balik jangan cakap nanti dia asyik tanya je...sekarang bila balik aku ternampak2 dia duduk kat kerusi beranda tu...hish sedih ni...

Mak pulak cool je ala tapi dalam hati dia pun lebih risau kalau kami kata nak balik tapi tak sampai2...macam aku tak tau...depan cakap lain, belakang tak serupa bikin...

Time nak balik sini masalah la pulak...malas sangat...peluk cium mak dak 2,3 kali...baliknya tak jugak...lambai tangan selagi bumbung rumah tak hilang dari pandangan jgn harap kepala ni nak berhenti menoleh...gelinya hati...tapi itu la...aku pernah dengan ustaz cakap, tengok muka mak bapak dapat pahala tau...mak metua, bapak metua aku pun sayang...aku adil dan saksama orgnya...mak aku bagi duit setiap bulan, mak bapak metua pun sama...mana tak adilnya...aku hormat mereka...lagipun bertuah aku ni dapat metua yang ok gitu...maklumla menantu sulong....hihihi...macam kalau lama tak balik, disebut2 la jugak..."manalah kakak ko ni lama tak balik"itu la ungkapan mak metua la...hihihi...masuk lif tekan sendiri la ni hihihi....alahai

Kami adik beradik memang rapat...peluk cium tu biasa la kalau jumpa...termasuk alang aku yang kat Sabah...dah beranak pinak nipun kena cium tau...alahai geli la pulak...tapi itu la kami dari yang sulong sampai ke bongsu no hal...ok je...Mak bapak memang garang tapi yang buat kami sayang dia ada saat yang touching buat kami terharu...contohnya bila kami balik mak sibuk nak masak, walaupun dah tak larat...yang penting ada nasi, lauk sambal pun bole...bila kami sakit mak la yang paling susah hati dan merawat kami walaupun dulu nak gi kinik tak mampu, paling koman pun makan cortal dan minum air badak...tu yang touching...tak pun minum je air kelapa...sume sakit bantai je minum air kelapa...lucu...lucu...

So sesapa yang masih ada kuarga, jgn segan jgn silu tunjukkan kasih sayang..ustaz dalam tv cakap...kasih sayang kena ditunjukkan...bukan disimpan dalam hati...masih ada masa nak balik kampung, balik la...sementara mereka masih ada...nanti mereka dah tak de, masa tu sibuk nak ziarah kubur...alahai...

No comments: