Monday, August 3, 2009

hari kerja lepas cuti yang agak panjang

senin....ada orang panggil black monday, ada orang gelar monday blues....ini semua adalah berkaitan mood kita bile tibanya hari Isnin...aku pun boring gak bila bangun tido hari Isnin...bukan apa malam tadi kul 11.30 mlm baru sampai umah...maklum la aku ni bila cuti panjang...ada satu penyakit...penyakit malas nak g kerja...pagi2 awal selepas subuh sibuk masak bubur untuk sarah raihana...pack bag susu...pack baju2 anak2 ke rumah babysitter...amboi macam2 keje dibuat pagi2 hening ni...ala buka susah sangat kalau dibandingkan dengan apa yang mak aku buat masa aku kecik dulu...mak bangun seawal kul 5 masak...mana ada orang kampung g breakfast kat luar macam yang biasa aku buat sekarang...bukan apa aku tak sempat....ok berbalik cerita mak aku, pagi2 kena masak, siapkan aku adik beradik nak gi sekolah...buat bekal lagi...mak aku selalu cakap kat kami...dia rasa sangat puas kalau kami gi sekolah dengan perut kenyang...masa tu nak bawak duit saku banyak pun tak de lah...paling banyak pun 30 sen...aku pulak yang selalu nak lebih...dah tau mak susah, ada hati tu mintak duit saku banyak...nasib baik aku berjaya sekarang...sekurang-kurangnya walapun dulu selalu menyusahkan mak bapak, dapat jugak aku tebus....cheh!


Oh ya mak aku keje noreh getah je...bapak lak keje kebun...macam2 dia tanam...sekarang bila gi pasar kena beli sayur, rasa macam nak balik ke zaman dulu pulak....cakap je...tomato...terung, bayam, cili, kacang panjang, buncis, timun, cakap je semua dah tersedia...petik je...sekarang...kalau la aku bole balik ke zaman dulu...alangkah bestnya....jagung rebus jagan cakap la...hari2 bole makan...tapi biasanya yang tak berapa elok la...gred C atau D tak pun yang tak ade gred atau dengan kata lain kira yang reject la...yang ok atau gred A, faham2 sendiri la...jual...kiranya bapak aku dulu tokey sayur...tapi biasanya peraih yang dapat untung, bapak aku?cukup2 buat bayar hutang...

Tapi alhamdulilah...sebelum bapak aku menutup mata, dia dah senang...berkat usahanya dan mak yang membesarkan kami dengan kasih sayang kami semua jadi orang...saling menyayangi antara satu sama lain...walaupun tak kaya mana tapi cukup la ilmu akhirat yang dia bekalkan untuk kami...sekurang2nya adalah kiriman Al-Fatihah daripada kami semua untuknya di alam barzakh....semoga aku jugak dapat membimbing anak2ku menjadi anak2 yang solehah dan dapat mengirimkan Al-fatihah kepadaku bila aku dah tak ada nanti...InsyaAllah...

Ok la...banyak cakap dah ni sambung lain kali lah...aku nak solat pas tu balik la....chau cin Cau.....!

No comments: